BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
 hamba Allah sdg insaf

Rabu, Disember 22, 2010

Cinta bukan untuk berseronok

"Berkorban ape saje",adalah satu ungkapan bagi pasangan couple yg sedang dilamun cinte.Mereka sanggup melakukan ape sje sehinggekan maruah diri dan keluarge tergadai.Ade juge yg asyik bercinte dengan "org seberang",lalu tanpe memikirkan akibat lari meninggalkan family dan menderita di negeri org.

Akibat hubungan cinte terlarang,byk pasangan kekasih yg terlanjur dan tanpe belas kasihan membuang bayi kerane tidak mahu menanggung malu pade diri dan keluarge.

Justeru,Islam sangat mengambil berat dan berhati-hati dalam menyelesaikan persoalan ini dan jike tidak diurus dengan baik,pasti akan mengundang kepade maksiat dan zina.Utk menentukan supaye percintaan berkenaan mencapai mtlamat perkahwinan yg disyariatkan,beberape nasihat bergune boleh dijadikan panduan kpd pasangan yg dilamun cinte.

Cinte sejati dan hakiki hnyelah untuk ALLAH dan dengan taat melaksanakan perintahnye dan menjauhi segale bentuk larangan dan tegahan-NYA.

Semua ini diperlakukan hanyelah demi memperhambekan diri kepada-Nya sambil mengharap beroleh kenikmatan di akhirat kelak.

Begitu pula cinte kepade Rasul yg perlu didahulakn daripade cinte kpd makhluk2 lain spt ibu-bapa,kluarge dan pasangan demi mendapatkan syafaat al-kubra di akhirat kelak.

Perkare ini pernah ditegaskan oleh Rasulullah mafhumnya "Didiklah anak2 kamu cinte kepade 3 perkare,Cinte kpd nabi mereka,cinte kpd ahli keluarge nabi,dan Cinte kpd Al-quran."

Segale perlakuan mesti dimulai dgn niat yg ikhlas kerane Allah,make begitulah juge apabile ngin bercinte dan berkasih sayang semate-mate kerane Allah sebagai ikhtiar untuk mendapatkan pasangan yg sepadan yg berakhir dijinjang pelamin.

Dan apabile ditakdirkan berpisah,jadikan lah perpisahan itu ikhlas kerane Allah supaye setiap pasangan pasrah dan redha dengan takdir bahawe tiade jodoh diantare mereka.

Bercinte pula bukan tiket utk menghalakan ape saje,yg haram tetap haram selagi belum di ijab kabulkan.Oleh itu,setiap pasangan wajib menjage batas pergaulan.Elakkan berpegangan tangan dan perkare2 yg remeh lain kerane ia akan mengundang kepade dose berat sikit demi sikit.

Tujuan bercinte bukan sekadar untuk berseronok dan sebagainye.Bahkan tetapi sebagai perintis kepade Muqaddimah perkenalan sebelum melangsungkan pernikahan atau walimah.:)

0 comments: