BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
 hamba Allah sdg insaf

Selasa, Disember 21, 2010

Renungan

"PERTAMA telah kupandang makhluk yang banyak ini. Maka aku saksikanlah bahawa, tiap-tiap mereka mempunyai kekasih dan kecintaan tempat hatinya tertambat. Sebahagian daripada kekasih itu hanya mendampingi sampai ke sakit yang membawa maut dan sebahagian lagi hanya sampai ke liang kubur. Setelah itu kesemuanya pulang dan meninggalkan ia terbaring seorang diri. Tak seorang jua pun yang turut masuk ke kubur dan menghiburkannya di dalamnya. Yang demikian tak kudapati selain amal yang soleh. Sebab itu kuambil ia menjadi kekasihku, supaya kelal ia menjadi pelita di dalam kuburku, menghiburkan dan tidak meninggalkan aku seorang diri.- Imam Ghazali-"



After ak bace ayat diatas yg dipetik dari buku karangan imam ghazali,aku pn terfikir....selamatkah ak dari azab kubur dan azab akhirat???sedangkan diri ak sentiase di selubungi hitamnya dosa2 yg ak sendiri lakukan

Dari sini,dapat ak simpulkan...hidup di dunia ni hanyelah tempat singgahan sementare...di dunielah tempat kite menabur benih amalan,menuai dan menyimpan pahale amalan untuk bekalan hidup diakhirat...dan amalan itulah yg perlu kite persembahkan untuk "spotcheck" di dalam kubur...dan dengan amalan itulah kite hendak atau tidak,perlu mempersembahkan amalan kita kepada-Nya rabbul Jalil.

Orang yang kerap melakukan dosa itu sentiasa resah gelisah, sehingga sering timbul seruan fitrah dalam hatinya, "Sampai bilalah aku mahu hidup begini." Sama ada seseorang itu baik atau tidak, Allah sentiasa akrab bersamanya. Yang memisahkan di antara keduanya hanyalah sebuah pintu yang bernama TAUBAT.

Sama2 kita renungkan

0 comments: