BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
 hamba Allah sdg insaf

Isnin, Februari 28, 2011

Doa ubati angau



Dalam kitab Dzahabul Abraz fi Asrari Khawasi Kitabullahil Aziz karangan Imam Al Ghazali:

Ibnu Qutaibah berkata :
Aku temui waktu keremajaanku seorang sheikh dari kalangan orang sufi. Pada suatu hari aku bertanya kepadanya:

" Kamu adalah seorang Sheikh bagi kami yang memberi nasihat yang benar dan dikenali dengan sifat penyayang dan rasa simpati, Apalah kiranya kamu ceritakan kepada kami suatu yang ajaib yang pernah kamu lihat sepanjang hidupmu" .

Kata Sheikh :

"Aku lihat pada zaman remaja ku seorang perempuan yang sangat cantik dan menarik perhatianku. Maka timbul perasaan seperti perasaan orang muda-muda. Maku aku tidak dapat melelapkan mata di kala malam hari. Sehingga akhirnya aku dapat tidur dan aku bermimpi ada suara berkata kepadaku dalam mimpiku

"Rawatilah dirimu dengan ayat-ayat Al Quraan yang tidak pernah diturunkan selain kepada Nabi Muhammmad Sallawaalaihiwasalam". 

Aku bertanya : "Apakah ayat-ayat itu?".

Suara itu menjawab : ayat-ayatnya ialah :
1. Ayat 27 surah Ibrahim
2. Ayat 74-75 surah Israk
3. Ayat 45 surah Anfal

Aku pun membacakan ayat-ayat tersebut, maka aku rasa seperti tercabut segala masalahku sebagaimana tercabut ikatan pada kepala atau seperti aku keluar dari gua yang gelap"

0 comments: