BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
 hamba Allah sdg insaf

Selasa, Mei 10, 2011

Sabar itu Indah

Menghiasi diri dengan sifat sabar merupakan akhlak yang paling mulia,mereka yang bersabar ini menghadapi tiap kesulitan hidup dengan berlapang dada,tidak mudah menyerah,serta penuh kepercayaan diri.Kerane itulah,jika kita bersabar,apa lagi yang kita boleh lakukan?

Apakah anda mempunyai jalan penyelsaian yang lain selain darpada bersabar?Dan apakah anda mengetahui senjata lain selain daripada kesabaran untuk menghadapi persoalan hidup?

Suatu hari seorang tokoh menghadapi pelbagai musibah yang datang silih berganti dalam hidupnya dan juga berbagai kesulitan yang berlumba untuk menghancurkannya.Dan setiap kali selesai daripada satu kesulitan,kesulitan lain pula yang datang mengunjunginya.Meskipun demikian,ternyata ia mampu menepis segala kesulitan dan kekalutan dengan penuh kesabaran dan menjadikankepercayaannya kepada Allah sebagai perisai diri daripada kehancuran.

Demikianlah yang dilakukan oleh orang-orang yang mulia dan terhormat itu dalam berjuang melawan setiap dugaan dan mencampakkan semua kesulitan hidupnya terkapar diatas tanah.

Bersabarlah! Akan tetapi,ketahuilah bahawa anda tidak mampu bersikap sabar,kecuali atas pertolongan dan taufiq dari Allah.Bersabarlah sebagaimana kesabaran orang yang yakin akan datangnya pertolongan Allah,orang yang tahu akan sebaik-baik tempat kembali,orang yang mengharapkan pahala,dan orang yang mengharapkan terhapusnya dosa.Bersabarlah,meskipun anda menghadapi pelbagai persoalan hidup dan menghalangi jalan yang akan anda tempuhi.Sesungguhnya pertolongan akan datang setelah kesabaran,kelapangan akan datang setelah kesusahan dan kemudahan akan datang setelah kesulitan.

0 comments: