BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
 hamba Allah sdg insaf

Isnin, Mei 30, 2011

Surat untuk mak ayah


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai…

Apa khabar dengan keluarga di Johor Bahru? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat ALLAH sentiasa.

Razak pun tak berapa jelas mengapa razak nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar razak tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, razak selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat. Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang razak tak boleh nak cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk surat.

Dipendekkan cerita, razak sebenarnya untuk meminta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah terkejut apabila razak cakap macam nie. Razak bercadang untuk bernikah dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Razak nak nikah nie bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, razak akan lebih terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada ALLAH.

Kadang-kala, razak rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam. Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam masalah ini iaitu dengan nikah.

Razak bukan terburu-buru untuk bernikah, tapi razak nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. ALLAH SWT berfirman:

“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)

Zina takkan terjadi di antara lelaki dan perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa step (langkah) yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut.

Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin, merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan mengganggu study adalah tidak tepat.

Di maktab razak, ramai pelajar yang ‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa. Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah satu sunnah Rasul SAW. Sekarang pilihan di tangan kita, samada nak kepada benda baik atau buruk.

Mengenai calon, razak takde lagi. Tapi, InsyaALLAH kalau mak dan ayah bagi razak green light, masalah calon, mak dan ayah jgn risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan ayah bersedia. Razak lebih suka calon tu razak yang pilih sendiri. Tapi tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk razak.

Mak dan ayah mungkin akan bertanya bagaimana pulak razak akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri yang razak nikahi nanti. Seperti yang razak katakan awal-awal tadi, razak nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh razak belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di maktab atau unversiti, maka razak akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu. Dalam sirah Rasulullah SAW, Rasul bernikah dengan dengan Saiditina Aisyah ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah gantung’. Tak kisah lah apa pun namanya yang penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu. Tapi selepas menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini telah tiada. Kalau razak telefon dia, razak dapat pahala, razak rindu kat dia, razak dapat pahala, razak bagi hadiah kat dia, razak dapat pahala malahan kalau razak keluar berdua-duaan dengannya adalah halal. Kan ini lebih baik dari mereka yang ber ‘couple’. Kalau pasangan yang belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, razak nak tanya pada mak dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk bergelumang dengan dosa atau mengikut Sunnah Rasul yang tercinta iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita…

Berkenaan nafkah zahir pula, memandangkan razak masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar, maka razak akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini. Nafkah zahir wajib razak bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM 50 sebulan, maka razak akan bagi dia sesuai dengan kehendaknya. Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami. Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga. (minta dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga). Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai masalah ini. Mak dan ayah jgn risau, sebelum razak nak nikah, razak akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri razak. Kalau dia menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tak razak tangguh dulu. Apa-apa pun, razak tegaskan sekali lagi, razak nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan batin ini dari terjebak ke lembah dosa.

Rzak sebenarnya dah buat satu risalah mengenai nikah ni sem lepas dan razak dah pos ke rumah pada sem lepas juga. Tapi sampai kat orang lain, sebab razak tak tulis nama mak dan ayah. InsyaALLAH dalam risalah tu razak ada terangkan tentang konsep perkahwinan di dalam Islam.

Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan kehadiran surat ini. Rzak nak mak dan ayah terima surat sebagai satu surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar. Sebab bagi razak, kalau razak membicarakan masalah ni, ia adalah satu yang normal sebab razak pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah jua. Mungkin saja razak membicarakan hal nikah ni ketika mana razak baru berusia 19 tahun (dalam tahun Islam, razak dah 20 tahun). Tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat razak ini. Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Razak tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui seratus peratus apa yang razak katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat, apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran yang terbuka.

Kalau boleh jgn bagitau abg dan akak, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan razak ini atas beberapa faktor. InsyaALLAH, kalau ada apa-apa nanti, razak akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, dia tak perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha ALLAH adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam pernikahan nanti.

Akhirul kalam, doakan razak di sini agar dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua keluarga di Johor Bahru.


Puteramu,
Razak
*surat ni main2 je...xbetul pon..hehe

Selasa, Mei 10, 2011

Wanita paling anggun didunia (Khas utk yang bergelar wanita)



Semua kejadian,betapa pun parahnya,
pasti berhubungan langsung dengan kelapangan,
dalam waktu yang dekat.


Anda,dengan kecantikan yang anda miliki,ternyata lebih cantik daripada matahari.Dengan akhlak anda,anda lebih harum dari minyak wangi ,dengan sikap tawadhu' anda,anda lebih tinggi purnama. Dan dengan cinta anda,anda lebih segar daripada rintik gerimis.Oleh itu,peliharalah kecantikan anda dengan keimanan,keredhaan dengan kepuasan dan kehormatan dengan hijab yang menutup aurat.

Ketahuilah bahawa perhiasanmu bukanlah emas atau perak,tetapi dua rakaat menjelang subuh,dahagamu ditengah hari panas kerana puasa,derma yang tersembunyi yang hanya diketahui oleh Allah,air mata taubat,sujud panjang diatas hamparan sajadah dan malu kepada Allah ketika terdorong bisikan nista dan ajakan syaitan.

Jadikanlah taqwa itu bak pakaian anda,nescaya anda akan menjadi wanita tercantik didunia,meskipun pakaian anda bertampal.Jadikanlah rasa malu sebagai baju kurung anda,nescaya anda akan menjadi wanita paling anggun didunia,meskipun anda tidak berkasut.Hindarilah oleh anda rutin hidup seperti yang dilakukan oleh wanita yang bukan muslim,yang suka memperlihatkan daya tarikannya untuk memikat lawan jenis dan menjadikan tubuhnya sebagai komoditi kaum lelaki tanpa mengendahkan norma-norma susila,kerana sesungguhnya mereka adalah bahan bakar neraka jahannam.

Firman Allah SWT:
Maksudnya:"Yang tidak akan menderita bakarnya melainkan orang yang sungguh celaka"(Surah Al-Lail:15)

Sabar itu Indah

Menghiasi diri dengan sifat sabar merupakan akhlak yang paling mulia,mereka yang bersabar ini menghadapi tiap kesulitan hidup dengan berlapang dada,tidak mudah menyerah,serta penuh kepercayaan diri.Kerane itulah,jika kita bersabar,apa lagi yang kita boleh lakukan?

Apakah anda mempunyai jalan penyelsaian yang lain selain darpada bersabar?Dan apakah anda mengetahui senjata lain selain daripada kesabaran untuk menghadapi persoalan hidup?

Suatu hari seorang tokoh menghadapi pelbagai musibah yang datang silih berganti dalam hidupnya dan juga berbagai kesulitan yang berlumba untuk menghancurkannya.Dan setiap kali selesai daripada satu kesulitan,kesulitan lain pula yang datang mengunjunginya.Meskipun demikian,ternyata ia mampu menepis segala kesulitan dan kekalutan dengan penuh kesabaran dan menjadikankepercayaannya kepada Allah sebagai perisai diri daripada kehancuran.

Demikianlah yang dilakukan oleh orang-orang yang mulia dan terhormat itu dalam berjuang melawan setiap dugaan dan mencampakkan semua kesulitan hidupnya terkapar diatas tanah.

Bersabarlah! Akan tetapi,ketahuilah bahawa anda tidak mampu bersikap sabar,kecuali atas pertolongan dan taufiq dari Allah.Bersabarlah sebagaimana kesabaran orang yang yakin akan datangnya pertolongan Allah,orang yang tahu akan sebaik-baik tempat kembali,orang yang mengharapkan pahala,dan orang yang mengharapkan terhapusnya dosa.Bersabarlah,meskipun anda menghadapi pelbagai persoalan hidup dan menghalangi jalan yang akan anda tempuhi.Sesungguhnya pertolongan akan datang setelah kesabaran,kelapangan akan datang setelah kesusahan dan kemudahan akan datang setelah kesulitan.